Kinderfonds
Huis in beeld
Huis in beeld

Friedensreich Hundertwasser, ontwerper van het gebouw

Jullie gaan vakantie vieren in een echt kunstwerk!

1.png
De Kindervallei is een ontwerp van Friedensreich Hundertwasser, het enige gebouw van zijn hand in Nederland. En daar zijn we reuze trots op. 

Je kunt het gebouw gewoon beleven maar je kunt het ook eens bekijken vanuit de visie van Hundertwasser. Hieronder tref je meer informatie aan over zijn filosofie.

Het ontwerp van de Kindervallei was eigenlijk bestemd voor een gebouw in Nieuw-Zeeland, om zo een ‘brug te vormen tussen de Maori’s en de nieuwe bewoners. Dit is nooit gerealiseerd. Nu vormt het ontwerp de brug tussen kinderen met een beperking en gezonde kinderen binnen de Kindervallei.

Het gebouw heet de ’Regenboogspiraal’, dat zie je al terug aan de regenboogkleuren die het gebouw heeft.
2.png
De visie van Hundertwasser:

Geïnspireerd door de natuur

Friedensreich Hundertwasser haalde veel inspiratie uit de natuur. De natuur is belangrijk voor de mens zoals deze ook voor de dieren is. Deze biedt geborgenheid, bescherming, en dekking. Een ziek dier zal zich verstoppen in het struikgewas of in zijn hol. Daar voelt het zich veilig. Dit geldt ook voor de mens: een huis moet geborgenheid en veiligheid bieden. Hundertwasser ziet een huis als de derde huid van de mens. De eerste is natuurlijk de eigen huid. Kleding die beschermt tegen hitte of koude ziet hij als tweede. 

Geen rechte lijnen

In de natuur bestaat geen rechte lijn. Zelfs een waterdruppel die langs een strak raam naar beneden wandelt, volgt geen rechte lijn. Paden van dieren in het bos of door een wei lopen ook nooit in een rechte lijn. In de Kindervallei is dus geen rechte lijn te bekennen. 

Recht is onnatuurlijk. Muren en plafonds moeten volgens Hundertwasser niet haaks opeen staan, maar via een ronding in elkaar over gaan. Hoeken zijn afgerond. Deurkozijnen hebben boven een ronde verbinding. 

3.png
“Men moet de natuur niets wegnemen"

Dit werd ook een stelregel van Hundertwasser. Wil men een bouwwerk bouwen, dan neemt men oppervlakte in beslag. Het idee van Hundertwasser is de benodigde oppervlakte los te snijden en op te heffen. Vervolgens bouwt men het gebouw ertussen en laat men het opgeheven op het bouwwerk rusten. Van bovenaf bezien zal het gebouw nauwelijks zichtbaar zijn. Dit denken verklaart de Hundertwasserprojecten met de groene daken. Groene daken waarop ook ruimte is voor bomen, immers: men mag de natuur niets ontnemen. Voor de bouw zijn 100 bomen weggehaald, deze zijn allen weer teruggeplaatst in, op en rondom het gebouw.

4.png
Geen eenvormigheid

Hundertwasser vroeg zich af: ”Waarom moeten alle gebouwen voldoen aan een standaard? Waarom moeten alle ramen gelijk aan elkaar zijn? Waarom zou elke deurklink hetzelfde moeten zijn als de andere?”. De ene mens heeft immers liever een houten deurklink in zijn handen, de andere liever een metalen greep.

Als de architectuur de mens dwingt tot eenvormigheid, is dat niet juist. Mensen doen alles verkeerd ten opzichte van de natuur en zichzelf. Architecten leren tijdens hun opleiding altijd gelijke elementen door te voeren. Volgens de visie van Hundertwasser is dat onmenselijk. 

In harmonie met de natuur en met het individu

Een goed huis moet twee dingen in zich verenigen: harmonie met de natuur en harmonie met de individuele mens. Hundertwasser zocht naar verscheidenheid in zijn bouwwerken. Een vloer bestaat niet uit gelijke tegels, maar is opgebouwd uit diverse verschillende tegels, kleuren, vormen en lijnen. Dit vindt men in de Kindervallei terug in de tegelwanden in de keukens en badruimtes. De veelvoud aan vormen en kleuren is een van de meest kenmerkende eigenschappen die terug te vinden is in de ongeveer 30 tot stand gekomen bouwwerken van Hundertwasser. Het zijn nooit technische hoogstandjes, maar eenvoudig gevormde ruimtes. 

5.png
Gebouwen veranderen

Een gebouw kan verandering doorstaan, ook al vindt de architect dat niet altijd leuk. Een kunstwerk ligt vast en mag nooit zonder toestemming van de kunstenaar veranderd worden. Voor Hundertwasser is de aantasting van een gebouw door weer en tijd een vervolmaking van zijn objecten. 

Keramiek

Hundertwasser is in Wenen geboren. Wenen is de stad van de Jugendstil, waarin keramiek een grote rol speelde. Hier groot geworden en opgegroeid is Hundertwasser er door gevormd. Keramiek is in al zijn projecten duidelijk aanwezig. Keramiek en tegelwerk zag hij als de noodzakelijke verfijning in de architectuur. Bij de tegels geldt: “Niet slaafs tegen elkaar leggen, maar sta vrije vormen toe. Veroorloof de bouwvakkers vrij te werken”.

6.png
Ramen

In de reguliere architectuur leert men te structureren, te reguleren. Hundertwasser vond dit een idioot uitgangspunt. Zo zei hij: “In een kamer staan mensen en die moeten zicht op buiten hebben. Dus een venster moet hoger in de buitenwand staan. In die kamer zitten ook mensen en die hebben ook recht op uitzicht. Er moeten dus ook vensters lager in de wand zitten”. Vandaar dat de kozijnen in een Hundertwasser project niet allemaal op gelijke hoogte zitten, maar in de gevel verspringen.

De Kindervallei heeft maar liefst 140 verschillende ramen en geen enkele is het zelfde uitgevoerd. 

7.png
Wil je nog meer anekdotes horen over het gebouw en de bouwperiode?

Vraag dan om een rondleiding tijdens je vakantie

Scan de QR-code

Scan hieronder de QR-code om de link op je telefoon te openen.

QR code

Externe pagina